Etiquetes

dissabte, 12 de gener del 2013

CAS 2012: Un gran somni: Budapest!

A continuació us presento el projecte final en forma de cas, seguint les indicacions Kite.
A la graella trobareu la informació més important del projecte i al final hi ha una entrevista on es detalla una mica més la informació.


CAS 2012: Projecte TIC i aprenentatge significatiu
Un gran somni: Budapest

Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
El Joan, un noi de 20 anys estudiant del primer curs del mòdul Tècnic superior en animació i dinamització esportiva, se’n va de viatge amb la seva xicota a la ciutat de Budapest. Aquesta vegada li ha vingut de gust ser ell l’encarregat de planificar el viatge i així sorprendre la seva parella. Per a fer aquesta planificació necessitava trobar la informació pertinent sobre la capital europea i la millor manera a estat a través d’Internet. Per fer la presentació a la seva xicota ha elaborat un PowerPoint on ha inclòs els atractius turístics de la ciutat.
Índex
Contingut
Observacions
Context general
Experiència en l’aprenentatge

2 anys
Com a professora d’anglès extraescolar, per tant una experiència ben diferent.
Experiència/nivell d’expertesa en l’ús de TIC

Ús a nivell personal enfocat als estudis i utilització de programes especials per a infants amb n.e.e.
Experiència en l’àmbit de la tecnologia educativa molt limitada.
Tipus d’entitat

A casa

Localització del centre

Cerdanyola del Vallès

Connexió

Wifi

Localització dels recursos tecnològics

Habitació i menjador
Com que s’ha utilitzat un portàtil la localització ha estat variada
Situació socioeconòmica de l’alumne

Nivell socioeconòmic mitjà-alt

Context de la història o cas
Nivell de l’alumne

1r curs de Tècnic Superior en animació i dinamització esportiva

Àrea/unitat

Oci
Com no ens trobem en una institució educativa costa molt delimitar l’àrea o unitat, però pensant en que la proposta d’activitat gira entorn del temps lliure de l’alumne, l’àrea que més li escau és oci.
Fites en la història o cas
Activitats

- Elaboració d’una guia sobre la ciutat de Budapest en format Word.
- Presentació PowerPoint dels diferents atractius turístics de la ciutat

Nivell d’aprenentatge esperat

- saber trobar la informació corresponent sobre els llocs d’interès.
-  adquirir nous coneixements sobre la ciutat.
- fer un bon ús de les TIC per a planificar el viatge.
- crear una presentació entenedora i atractiva
- mostrar interès a l’hora de treballar.

Tipus d’activitat

Ús i aplicació de les TIC

Activitat de la història o cas
Tecnologia utilitzada

- cercador google
- Word
- Powerpoint

Raó per la qual la fan servir

Google: Per tal de facilitar la recerca de informació sobre Budapest
Word: Per recopilar la informació extreta d’Internet i reelaborar-la per crear una guia de la ciutat.
PowerPoint: per crear una presentació sobre els punts fonamentals d’interès turístic.
Disposar a casa d’un ordinador amb connexió a Internet és una gran eina que ens estalvia temps i ens permet tenir una gran quantitat d’informació al nostre abast, d’aquí o de qualsevol part del món. És una eina molt útil però s’ha de saber utilitzar, perquè el problema no és la quantitat sinó la qualitat de la informació.
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)

- cercar informació a través d’Internet.
- extreure el més important d’aquesta informació.
- estructurar la informació obtinguda

Dificultats trobades

Problemes per trobar un mapa de la ciutat adequat a les seves necessitats.

Hem resolt el problema anant a la biblioteca municipal on hem pogut fotocopiar un mapa extret d’una guia.
Ajuda/col·laboració emprada



La feina l’ha dut ell a terme de manera força autònoma.
Rol del professor

Orientadora del projecte, planificadora d’activitats

Rol de l’estudiant

Protagonista del procés d’aprenentatge, agent actiu.

Resultats
Observacions

El resultat final (la guia i el PowerPoint) és millorable.
La motivació també hauria pogut ser més gran.
Ha costat molt trobar espais per compartir el procés i el fet de trobar-se a finals de trimestre i tingués feina de l’institut a disminuït la seva motivació.  
Avaluació de l’aprenentatge

Avaluació continuada en relació a la cerca d’informació, l’ús de les TIC i elaboració de la guia i la presentació.
És valora l’adquisició de nous coneixements a partir del que l’alumne considera de si mateix.
Per l’edat que té i el tipus d’aprenentatge que ha dut a terme (conèixer la ciutat de Budapest), el millor ha estat preguntar-li directament que és allò que no sabia de la capital europea i ha après gràcies a aquest projecte.
Lliçó apresa pel professor

Partir dels interessos dels alumnes fa que el procés d’aprenentatge que duen a terme sigui molt més significatiu per a ells i per tant en treguin molt més profit.




Història Completa

L’entrevista que hi ha a continuació ha estat feta per la mare de l’alumne i per tant, també de la mediadora, jo mateixa. Ella és mestre d’educació infantil des de fa és de 20 anys i ara es troba una mica perduda en el món de les noves tecnologies però poc a poc es va formant i va aprenent al respecte degut al seu interès.

Entrevistadora: Em pots fer cinc cèntims de com ha anat aquest projecte?
Professora: Doncs resulta que havíem de realitzar un projecte que sorgís de les pròpies necessitats o inquietuds de l’aprenent i que, amb l’ajuda de les TIC, fomentés un aprenentatge significatiu que donés lloc a un canvi conceptual en el alumnes.
M’hagués agradat fer-ho amb nens, però al final ho he fet amb el Joan. Com que marxa de viatge a Budapest amb la Naila i volia fer una guia vaig pensar que aquesta era una inquietud seva i que, mitjançant Internet, podríem solucionar-la. Així que ha fet una guia de la ciutat i un PowerPoint per presentar-li a la Naila els llocs més interessants de visitar.

Entrevistadora: Així la cosa va de que siguin els propis alumnes els que triïn el tema...
Professora: Sí, es tracta de crear projectes o activitats d’aprenentatge que parteixin de les necessitats dels alumnes perquè així l’aprenentatge que se’n derivi serà molt més significatiu per a ells i tindrà una utilitat o farà un servei real. Podria haver-me inventat jo qualsevol tema per a què el Joan cerqués informació a la xarxa i crees un document informatiu al respecte i faríem servir les mateixes eines i estratègies, però millor si partim dels seus interessos perquè serà més motivant i l’aprenentatge serà més satisfactori.

Entrevistadora: Aleshores vas utilitzar les TIC per a facilitar l’aprenentatge?
Professora: En aquest cas concret és molt evident perquè estem acostumats, últimament, a buscar informació d’aquesta manera, a través d’Internet, però sí, la idea era utilitzar diferents eines tecnològiques que facilitessin l’aprenentatge. No es tracta d’utilitzar la tecnologia perquè sí, si no de donar-li un ús pràctic i real, no generar-lo de manera artificial només per fer servir aquests recursos.

Entrevistadora: I el teu paper quin ha estat?
Professora: Home, com que el Joan ja domina les TIC i el tema de cercar informació a la xarxa, el meu paper ha estat potser de guia, o més aviat d’orientadora. L’he orientat a l’hora de triar quina informació estaria bé que tingués de la ciutat o per exemple li vaig donar la idea d’anar a buscar el mapa a la biblioteca donat que no en trobava cap per Internet que li servis. Però el protagonista principal d’aquest procés d’ensenyament/aprenentatge ha estat ell i la veritat és que ha treballat de manera molt autònoma, encara que l he hagut d’anar al darrere perquè si posés, ja saps que no li agrada gaire això de treballar i esforçar-se.

Entrevistadora: Clar, ell és més gran i només un, però si ho haguessis de fer amb més nens i més petits...
Professora: Jo penso que si que es pot fer, si pots dividir-los per grups i que cada grup s’encarregui de buscar una part de la informació... A vegades potser fa una mica de por utilitzar les TIC perquè sembla que els nens s’hagin d’esverar, però a ells els hi agrada i si saps com utilitzar-les penso que ens pots treure molt de partit. La cosa està en dissenyar bé e projecte i les activitats, i quan més petits més marcades, però si parteixes d’allò que els infants, en aquest cas, volen saber, la motivació estarà assegurada i això generarà un bon ambient de treball que fomentarà aquest aprenentatge significatiu del que parlem tota l’estona.

Entrevistadora: Així doncs, la teva conclusió és que les TIC són una bona eina de treball?
Professora: Se’ns dubte, penso que ofereixen un munt de possibilitats que com a professionals de l’educació hem d’anar explorant de manera que les nostres destreses en aquest món millorin o s’ampliïn per tal de poder treure-l’hi tot el suc possible.

Entrevista: Doncs em sembla que ja està, gràcies per les explicacions. Potser ‘animi a utilitzar més les TIC a la classe...
Professora: Clar que sí! I quan vulguis em demanes, que dos caps pensen més que un i potser jo tinc alguna bona idea...

1 comentari:

  1. Molt bé Laura!

    Has aconseguit un nou aprenent i alhora mediadora la teva mare!!

    Maria

    ResponElimina