A la graella trobareu la informació més important del projecte i al final hi ha una entrevista on es detalla una mica més la informació.
|
CAS 2012:
Projecte TIC i aprenentatge significatiu
Un
gran somni: Budapest
|
||
|
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
|
||
|
El Joan, un noi de
20 anys estudiant del primer curs del mòdul Tècnic superior en animació i
dinamització esportiva, se’n va de viatge amb la seva xicota a la ciutat de
Budapest. Aquesta vegada li ha vingut de gust ser ell l’encarregat de
planificar el viatge i així sorprendre la seva parella. Per a fer aquesta
planificació necessitava trobar la informació pertinent sobre la capital
europea i la millor manera a estat a través d’Internet. Per fer la
presentació a la seva xicota ha elaborat un PowerPoint on ha inclòs els
atractius turístics de la ciutat.
|
||
|
Índex
|
Contingut
|
Observacions
|
|
Context general
|
||
|
Experiència en
l’aprenentatge
|
2
anys
|
Com
a professora d’anglès extraescolar, per tant una experiència ben diferent.
|
|
Experiència/nivell
d’expertesa en l’ús de TIC
|
Ús
a nivell personal enfocat als estudis i utilització de programes especials
per a infants amb n.e.e.
|
Experiència
en l’àmbit de la tecnologia educativa molt limitada.
|
|
Tipus d’entitat
|
A
casa
|
|
|
Localització del
centre
|
Cerdanyola
del Vallès
|
|
|
Connexió
|
Wifi
|
|
|
Localització dels
recursos tecnològics
|
Habitació
i menjador
|
Com
que s’ha utilitzat un portàtil la localització ha estat variada
|
|
Situació
socioeconòmica de l’alumne
|
Nivell
socioeconòmic mitjà-alt
|
|
|
Context de la història o cas
|
||
|
Nivell de l’alumne
|
1r
curs de Tècnic Superior en animació i dinamització esportiva
|
|
|
Àrea/unitat
|
Oci
|
Com
no ens trobem en una institució educativa costa molt delimitar l’àrea o
unitat, però pensant en que la proposta d’activitat gira entorn del temps
lliure de l’alumne, l’àrea que més li escau és oci.
|
|
Fites en la història o cas
|
||
|
Activitats
|
- Elaboració
d’una guia sobre la ciutat de Budapest en format Word.
-
Presentació PowerPoint dels diferents atractius turístics de la ciutat
|
|
|
Nivell d’aprenentatge
esperat
|
-
saber trobar la informació corresponent sobre els llocs d’interès.
-
adquirir nous coneixements sobre la
ciutat.
-
fer un bon ús de les TIC per a planificar el viatge.
-
crear una presentació entenedora i atractiva
-
mostrar interès a l’hora de treballar.
|
|
|
Tipus d’activitat
|
Ús
i aplicació de les TIC
|
|
|
Activitat de la història o cas
|
||
|
Tecnologia utilitzada
|
-
cercador google
-
Word
-
Powerpoint
|
|
|
Raó per la qual la fan
servir
|
Google:
Per tal de facilitar la recerca de informació sobre Budapest
Word:
Per recopilar la informació extreta d’Internet i reelaborar-la per crear una
guia de la ciutat.
PowerPoint:
per crear una presentació sobre els punts fonamentals d’interès turístic.
|
Disposar
a casa d’un ordinador amb connexió a Internet és una gran eina que ens
estalvia temps i ens permet tenir una gran quantitat d’informació al nostre
abast, d’aquí o de qualsevol part del món. És una eina molt útil però s’ha de
saber utilitzar, perquè el problema no és la quantitat sinó la qualitat de la
informació.
|
|
Naturalesa de les
activitats (tasques cognitives a realitzar)
|
-
cercar informació a través d’Internet.
-
extreure el més important d’aquesta informació.
-
estructurar la informació obtinguda
|
|
|
Dificultats trobades
|
Problemes
per trobar un mapa de la ciutat adequat a les seves necessitats.
|
Hem
resolt el problema anant a la biblioteca municipal on hem pogut fotocopiar un
mapa extret d’una guia.
|
|
Ajuda/col·laboració
emprada
|
|
La
feina l’ha dut ell a terme de manera força autònoma.
|
|
Rol del professor
|
Orientadora
del projecte, planificadora d’activitats
|
|
|
Rol de l’estudiant
|
Protagonista
del procés d’aprenentatge, agent actiu.
|
|
|
Resultats
|
||
|
Observacions
|
El
resultat final (la guia i el PowerPoint) és millorable.
La
motivació també hauria pogut ser més gran.
|
Ha
costat molt trobar espais per compartir el procés i el fet de trobar-se a
finals de trimestre i tingués feina de l’institut a disminuït la seva
motivació.
|
|
Avaluació de
l’aprenentatge
|
Avaluació
continuada en relació a la cerca d’informació, l’ús de les TIC i elaboració
de la guia i la presentació.
És
valora l’adquisició de nous coneixements a partir del que l’alumne considera
de si mateix.
|
Per
l’edat que té i el tipus d’aprenentatge que ha dut a terme (conèixer la
ciutat de Budapest), el millor ha estat preguntar-li directament que és allò
que no sabia de la capital europea i ha après gràcies a aquest projecte.
|
|
Lliçó apresa pel
professor
|
Partir
dels interessos dels alumnes fa que el procés d’aprenentatge que duen a terme
sigui molt més significatiu per a ells i per tant en treguin molt més profit.
|
|
|
Història
Completa
|
L’entrevista
que hi ha a continuació ha estat feta per la mare de l’alumne i per tant, també
de la mediadora, jo mateixa. Ella és mestre d’educació infantil des de fa és de
20 anys i ara es troba una mica perduda en el món de les noves tecnologies però
poc a poc es va formant i va aprenent al respecte degut al seu interès.
Entrevistadora:
Em pots fer cinc cèntims de com ha anat aquest projecte?
Professora: Doncs resulta que havíem de realitzar
un projecte que sorgís de les pròpies necessitats o inquietuds de l’aprenent i
que, amb l’ajuda de les TIC, fomentés un aprenentatge significatiu que donés
lloc a un canvi conceptual en el alumnes.
M’hagués
agradat fer-ho amb nens, però al final ho he fet amb el Joan. Com que marxa de
viatge a Budapest amb la Naila i volia fer una guia vaig pensar que aquesta era
una inquietud seva i que, mitjançant Internet, podríem solucionar-la. Així que
ha fet una guia de la ciutat i un PowerPoint per presentar-li a la Naila els
llocs més interessants de visitar.
Entrevistadora:
Així la cosa va de que siguin els propis alumnes els que triïn el tema...
Professora: Sí, es tracta de crear projectes o
activitats d’aprenentatge que parteixin de les necessitats dels alumnes perquè
així l’aprenentatge que se’n derivi serà molt més significatiu per a ells i
tindrà una utilitat o farà un servei real. Podria haver-me inventat jo
qualsevol tema per a què el Joan cerqués informació a la xarxa i crees un
document informatiu al respecte i faríem servir les mateixes eines i estratègies,
però millor si partim dels seus interessos perquè serà més motivant i
l’aprenentatge serà més satisfactori.
Entrevistadora:
Aleshores vas utilitzar les TIC per a facilitar l’aprenentatge?
Professora: En aquest cas concret és molt evident
perquè estem acostumats, últimament, a buscar informació d’aquesta manera, a
través d’Internet, però sí, la idea era utilitzar diferents eines tecnològiques
que facilitessin l’aprenentatge. No es tracta d’utilitzar la tecnologia perquè
sí, si no de donar-li un ús pràctic i real, no generar-lo de manera artificial
només per fer servir aquests recursos.
Entrevistadora: I el
teu paper quin ha estat?
Professora: Home, com que el Joan ja domina les
TIC i el tema de cercar informació a la xarxa, el meu paper ha estat potser de
guia, o més aviat d’orientadora. L’he orientat a l’hora de triar quina
informació estaria bé que tingués de la ciutat o per exemple li vaig donar la
idea d’anar a buscar el mapa a la biblioteca donat que no en trobava cap per
Internet que li servis. Però el protagonista principal d’aquest procés
d’ensenyament/aprenentatge ha estat ell i la veritat és que ha treballat de
manera molt autònoma, encara que l he hagut d’anar al darrere perquè si posés,
ja saps que no li agrada gaire això de treballar i esforçar-se.
Entrevistadora:
Clar, ell és més gran i només un, però si ho haguessis de fer amb més nens i
més petits...
Professora: Jo penso que si que es pot fer, si
pots dividir-los per grups i que cada grup s’encarregui de buscar una part de
la informació... A vegades potser fa una mica de por utilitzar les TIC perquè
sembla que els nens s’hagin d’esverar, però a ells els hi agrada i si saps com
utilitzar-les penso que ens pots treure molt de partit. La cosa està en
dissenyar bé e projecte i les activitats, i quan més petits més marcades, però
si parteixes d’allò que els infants, en aquest cas, volen saber, la motivació
estarà assegurada i això generarà un bon ambient de treball que fomentarà
aquest aprenentatge significatiu del que parlem tota l’estona.
Entrevistadora:
Així doncs, la teva conclusió és que les TIC són una bona eina de treball?
Professora: Se’ns dubte, penso que ofereixen un
munt de possibilitats que com a professionals de l’educació hem d’anar
explorant de manera que les nostres destreses en aquest món millorin o
s’ampliïn per tal de poder treure-l’hi tot el suc possible.
Entrevista:
Doncs em sembla que ja està, gràcies per les explicacions. Potser ‘animi a
utilitzar més les TIC a la classe...
Professora: Clar que sí! I quan vulguis em
demanes, que dos caps pensen més que un i potser jo tinc alguna bona idea...
Molt bé Laura!
ResponEliminaHas aconseguit un nou aprenent i alhora mediadora la teva mare!!
Maria