Etiquetes

dissabte, 12 de gener del 2013

CAS 2012: El meu procés d'aprenentatge

A continuació, tabé en forma de cas, us presento el meu propi procés d'aprenentatge al llarg s'aquesta assignatura.


CAS 2012: Noves tecnologies de la Informació i la Comunicació en Educació
El meu procés d’aprenentatge

Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
L’assignatura de Noves Tecnologies de la Informació i Comunicació en Educació consta de 4’5 crèdits, és de caràcter obligatori i pertany a la llicenciatura de 2n cicle de Psicopedagogia.
Els seus objectius, competències i continguts estan construïts al voltant de l’aprenentatge significatiu, del procés que ens porta a un canvi conceptual (o no), l’ús de les TIC en el context educatiu, de la relació entre CTS...
A partir de la reflexió, l’argumentació i l’avaluació del nostre coneixement inicial hem anat treballant al llarg del trimestre en l’assignatura i això ens ha permès tenir una visió més àmplia i més crítica sobre els continguts abans comentats.
Tot aquest treball s’ha dut a terme a partir del treball individual amb les PAC, que sobretot eren de caire reflexiu, i mitjançant el fòrum, un espai de col·laboració entre els alumnes i també el consultor, que ha ajudat a fomentar un aprenentatge significatiu.
Índex
Contingut
Observacions
Context general
Experiència en l’aprenentatge

1. El consultor: ha treballat com a mestre, logopeda, coordinador, documentalista i pedagog. Actualment és coordinador i professor de la UOC des de fa 16 anys.
2. Els companys: al fòrum he pogut comptar amb la opinió i els coneixements dels companys que tenen diferents experiències en l’àmbit educatiu.
3. Jo mateixa: no tinc experiència directa com a mestra però si que he participat en diversos contexts d’aprenentatge.
1. El consultor ha adquirit un rol de guia del procés d’ensenyament/aprenentatge .
2. Consultant el fòrum he pogut resoldre molts dels meus dubtes i trobar-me quan estava una mica perduda en l’assignatura.
Experiència/nivell d’expertesa en l’ús de TIC

1. el consultor: disseny, gestió i avaluació de projectes educatius de formació online, comunitats virtuals d’aprenentatge, d’afinitat i gestió de recursos multimèdia i documents de caràcter formatiu.
2. els companys: diferents nivells en tant que som un grup molt gran.
3. Jo mateixa: a nivell d’usuària.
3. Fer aquesta assignatura m’ha descobert que el meu nivell en relació a l’ús de les TIC es força limitat. Pensava que amb el que sabia ja en tenia prou però gràcies a aquesta assignatura he descobert que la Tecnologia Educativa ofereix un munt de possibilitats.
Tipus d’entitat

Universitat online
UOC
Localització del centre

És virtual
Jo en el meu cas he treballat principalment des de Cerdanyola del Vallès
Connexió

Wifi

Localització dels recursos tecnològics

La meva habitació
Com que utilitzo un ordinador portàtil a vegades també el porto a la biblioteca
Situació professional i formació de l’alumna

Actualment estic aturada encara que vaig fent algunes classes de repàs que compagino amb l’estudi de la llicenciatura de psicopedagogia. Sóc mestre d’educació infantil i monitora de lleure.
Ara tinc una entrevista per fer de monitora de colònies així que potser s’acaba aviat això d’estar aturada.
Context de la història o cas
Nivell de l’alumne

Mestre d’educació infantil i estudiant de psicopedagogia
Cursats 48 crèdits tenint en compte les assignatures d’aquest trimestre.
Assignatura

Noves Tecnologies de la Comunicació i la Informació en educació

Fites en la història o cas
Activitats

- Avaluació de coneixements previs.
- PAC1: debat sobre C-T-S.
- PAC2: Informe de síntesi sobre canvi conceptual.
-PAC3: Disseny i execució d’un projecte TIC i aprenentatge significatiu.
- Creació del blog/portfoli
Totes les activitats les he fet de manera individual, però les aportacions dels companys i companyes al fòrum m’han facilitat molt la tasca.
Nivell d’aprenentatge esperat

- Obtenció d’una opinió argumentada davant dels conceptes Ciència, Tecnologia, Societat i Educació, així com de les causes, conseqüències, implicacions i relacions entre ells.
- Assoliment de coneixements dels fonaments de la Tecnologia Educativa i de les Tecnologies en l’Educació.
- Adquisició d’habilitats i coneixements envers la utilització i creació d’un índex automàtic amb hipervincles, d’un blog amb menú lateral i enllaços i la instal·lació de programes com el CmapTools.
- Conèixer les característiques comunicatives de les situacions d'ensenyament i aprenentatge mediatitzades per les TIC i planificar les condicions més favorables per a l’aprenentatge


Tipus d’activitat

Conèixer, aplicar i utilitzar les TIC en situacions d’ensenyament/aprenentatge

Activitat de la història o cas
Tecnologia utilitzada

- Youtube
- Aula virtual de l’assignatura
- pàgina web de la universitat
- blog
- Programari office: Word i PowerPoint
- Programa Cmaptool

Raó per la qual la fan servir

- Youtube: visionar documentals, penjar videos
- Aula virtual de l’assignatura: seguiment de les diferents activitats, participar als fòrums, compartir opinions, resoldre dubtes...
- pàgina web de la universitat: gestió del calendari
- programari office: realització de les PAC.
- Programa Cmaptool: creació de mapes de conceptes.

Són les eines que han potenciat i facilitat l’aprenentatge en aquesta assignatura.
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a realitzar)

Reflexió sobre el propi procés d’aprenentatge, de l’assimilació de nous continguts i del canvi conceptual produït.
Explicacions argumentades sobre el nostre procés d’aprenentatge.

Dificultats trobades

Forces dificultats tècniques degudes a la meva manca de coneixements sobre les TIC i dificultats per aplicar els coneixements adquirits ja que no exerceixo.

Ajuda/col·laboració emprada

Els companys a través del fòrum i cercant a Internet.

Rol del consultor

El rol ha estat de guia del procés d’ensenyament/aprenentatge. Després de presentar cada activitat amb els seus objectius i continguts el seu paper era secundari. Responia dubtes però sempre procurant que nosaltres mateixos o a través dels companys trobéssim les millors solucions als nostres conflictes.

Rol de l’estudiant

Protagonista indiscutible de tot el procés d’ensenyament/aprenentatge.
També he actuat com a avaluadora del meu propi procés d’aprenentatge i del d’una companya.

Resultats
Observacions

Els resultats obtinguts han estat positius encara que hauria volgut dedicar-li més de temps i fer-ho tot amb més calma per poder assimilar tota la informació millor i participar d’un procés d’aprenentatge que hauria estat encara més enriquidor.
He participat al màxim dins de les meves possibilitats però a vegades he deixat la feina per massa tard i el temps se m’ha tirat a sobre, de manera que no m’hi he dedicat com ho hauria d’haver fet.
Avaluació de l’aprenentatge

L’avaluació s’ha dit a terme de tres maneres diferents: per part del consultor que avalua la nostra participació i els nostres resultats (les PAC), una companya que avalua també els resultats i el procés fins a arribar a ells i jo mateixa, que he avaluat el meu propi procés d’aprenentatge.
Aquesta avaluació s’ha fet amb excels, rúbriques d’avaluació i el blog que ha servit com a portfoli.
És molt interessant que l’avaluació no sigui duta a terme només pel consultor, que normalment té accés als nostres resultats però no està present en tot el nostre procés d’aprenentatge. Per això és molt interessant l’autoavaluació que et permet valorar-te a tu mateixa oferint-te la possibilitat de millorar a partir dels teus errors o les teves mancances sense que sembli un judici o una imposició.
Lliçó apresa per l’alumna

El treball continuat dóna resultats molt positius i tenir en compte el procés seguit i no només els resultats afavoreix un procés d’aprenentatge molt més enriquidor.
En cara que l’aprenentatge hagi estat a nivell individual, poder compartir aquest procés o d’altres amb els teus companys et fa sentir més acompanyat i més responsable del teu procés.






Història Completa

L’entrevista me l’ha fet una companya que estudiava amb mi educació infantil i ara està fent també psicopedagogia a la UOC. Ella va un any més avançada que jo però encara no ha cursat aquesta assignatura, així que es disposa a preguntar-me sobre ells per si la tria o no de cara al següent semestre.

Entrevistadora: t’ha agradat l’assignatura?
Laura: home, no és del tipus d’assignatures que a mi m’agraden, però penso que és útil i que t’aporta coneixements que potser en un altre lloc no trobaràs.
Entrevistadora: com és que la vas triar?
Laura: Perquè en un moment o altre l’havia de fer, i buscava una assignatura de pocs crèdits per compaginar amb les altres i mira, al final la vaig triar.
Entrevistadora: Així doncs, porta poca feina?
Laura: No! Jo em pensava que com només era de 4’5 crèdits l’aniria fent sense gaire estrés i que seria més aviat fàcil, i tot i que no és difícil, porta molta feina i el que és més important, no és una feina que puguis fer l’últim dia (al menys no hauries), sinó que requereix ser constant i estar implicada.
Entrevistadora: Jo no tinc gaire traça amb això de les noves tecnologies, serà un problema?
Laura: Jo no en tinc gens de traça i encara que he tingut algunes dificultats, els companys al fòrum m’han ajudat molt. No directament perquè jo no acostumo a participar gaire, però quan tenia un dubte sobre com fer alguna cosa abans de preguntar-ho buscava i sempre hi havia algú que havia tingut aquest dubte abans que jo i ja li havien solucionat al fòrum.
Entrevistadora: Però és tipus la que vam fer a l’Autònoma sobre noves tecnologies?
Laura: No, no t’ensenyen a fer servir recursos o coses així, es tracta és aviat d’entendre com incloem la tecnologia en la nostra societat i per tant a l’escola, i com aquesta pot ser una eina molt útil per a treballar i crear processos d’aprenentatge, de fet has de fer un projecte que inclogui l’ús de les TIC i després aplicar-lo.
Entrevistadora: en una escola?
Laura: No, no. Jo ho he fet a casa amb el meu germà. Has de crear un projecte a partir d’una necessitat, del interès de l’aprenent que si vols pot ser la teva mare o la teva germana, encara que a mi m’hauria agradat més fer-ho amb nens.
Entrevistadora: I com és l’avaluació? És estricte?
Laura: Home, el consultor t’avalua les PAC i això però tu també fas una autoavaluació del teu procés i has de fer la d’un company i te la fan a tu també. M’ha agradat com plantejaven l’avaluació en aquesta assignatura.
Entrevistadora: i li veus l’aplicació com a psicopedagoga?
Laura: Suposo que sí, el que passa és que ara penso més com a mestre i m’adono de totes les possibilitats que tens per treballar amb els més menuts i ja en tinc ganes ja.
Entrevistadora: doncs no sé si me l’agafaré aquest semestre o el que ve, moltes gràcies Laura.
Laura: De res home.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada