Etiquetes

dissabte, 15 de desembre del 2012

Canvi conceptual



Després d’haver llegit i treballat els documents proposats per a l’elaboració de la primera PAC i de la segona, i d’haver participat en el debat, he llegit les meves respostes a les preguntes de l’avaluació inicia i m’adono que certament s’ha produït en mi un canvi conceptual, un canvi conceptual que afecta sobretot a quatre punts.

En un principi em vaig mostrar mol d’acord amb l’afirmació que ens deia que l’objecte principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per als docents, però ara entenc que aquesta és només una de les seves intencions ja que, com deia anteriorment, la TE engloba un conjunt de relacions entre les TIC, els professors, els alumnes, la metodologia, els continguts... per tant, el ventall de tècniques que la TE és només una part molt petita del que aquesta pot fer per nosaltres, la TE ens ofereix la possibilitat de crear noves formes i estratègies d’aprenentatge donat que es tracta d’un element didàctic i de comunicació que permet fomentar l’aprenentatge significatiu.

Seguint aquesta idea, també descobreixo que m’equivocava quan afirmava el meu acord amb la idea de que la Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en assegurar un bon domini de les TIC, ja que es tracta d’una idea molt simplista.  Com a futurs psicopedagogs, la nostra feina en relació a la TE anirà molt més enllà. No serveix de res tenir un bon domini tècnic sinó es té una bona formació en quant al bon ús de les TIC. Com a futurs professionals de l’educació és necessari que ens formem en el camp de les TIC però de manera àmplia, descobrint les potencialitats d’aquesta eina i entenent que és necessari tot un treball previ, durant la seva utilització i posterior per tal de procurar entorns i propostes d’ensenyament/aprenentatge significatives, propostes que permetin, com ens ha passat a nosaltres en aquesta assignatura amb la metodologia emprada, produir un canvi conceptual en els alumnes, de manera que aquests modifiquin els seus models mentals.

La meva concepció sobre la neutralitat de la tecnologia en tant que deriva de la ciència també ha anat canviant. No era capaç de veure la ciència com un element neutral en quant a ideologia perquè em costa entendre, dins dels meus models mentals, que cap activitat humana pugui estar desvinculada de les creences de les persones que hi participen, però veig que la ciència va més enllà i que les persones que a treballen no busquen més que donar resposta a les preguntes que es generen dins de la societat sense prejudicis.

Una mica en la mateixa línia i per acabar aquest apartat, també em preocupava molt les diferències que es podien crear entre les persones que tenen accés a les noves tecnologies i les que no, però ara entenc que aquesta diferència entre elles ja es dóna molt abans de l’aparició de la tecnologia en les nostres vides, perquè es tracta de diferències molt més arrelades que tenen el seu origen en la societat i no en la tecnologia mateixa. És obvi que un baix nivell socioeconòmic dificultarà l’accés a les TIC, però les dificultats i diferències que això generi s’han de combatre des d’un perspectiva social i no pas tecnològica, perquè com deia, les diferències que es creen entre les persones que disposen de les noves tecnologies i les que no, s’originen en la societat mateixa i no pas en la tecnologia.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada