Després
d’haver llegit i treballat els documents proposats per a l’elaboració de la
primera PAC i de la segona, i d’haver participat en el debat, he llegit les
meves respostes a les preguntes de l’avaluació inicia
i m’adono que certament s’ha produït en mi un canvi conceptual, un canvi
conceptual que afecta sobretot a quatre punts.
En
un principi em vaig mostrar mol d’acord amb l’afirmació que ens deia que l’objecte
principal de la Tecnologia Educativa és oferir un bon ventall de tècniques per
als docents, però ara entenc que aquesta és només una de les seves intencions
ja que, com deia anteriorment, la TE engloba un conjunt de relacions entre
les TIC, els professors, els alumnes, la metodologia, els continguts... per
tant, el ventall de tècniques que la TE és només una part molt petita del que
aquesta pot fer per nosaltres, la TE ens
ofereix la possibilitat de crear noves formes i estratègies d’aprenentatge
donat que es tracta d’un element didàctic i de comunicació que permet
fomentar l’aprenentatge significatiu.
Seguint
aquesta idea, també descobreixo que m’equivocava quan afirmava el meu acord amb
la idea de que la Tecnologia Educativa per a psicopedagogs consisteix en
assegurar un bon domini de les TIC, ja que es tracta d’una idea molt
simplista. Com a futurs psicopedagogs,
la nostra feina en relació a la TE anirà molt més enllà. No serveix de res tenir un bon domini tècnic sinó es té una bona
formació en quant al bon ús de les TIC. Com a futurs professionals de
l’educació és necessari que ens formem en el camp de les TIC però de manera
àmplia, descobrint les potencialitats d’aquesta eina i entenent que és
necessari tot un treball previ, durant la seva utilització i posterior per tal
de procurar entorns i propostes d’ensenyament/aprenentatge significatives, propostes
que permetin, com ens ha passat a nosaltres en aquesta assignatura amb la
metodologia emprada, produir un canvi conceptual en els alumnes, de manera
que aquests modifiquin els seus models mentals.
La
meva concepció sobre la neutralitat de la tecnologia en tant que deriva de la
ciència també ha anat canviant. No era capaç de veure la ciència com un element
neutral en quant a ideologia perquè em costa entendre, dins dels meus models
mentals, que cap activitat humana pugui estar desvinculada de les creences de
les persones que hi participen, però veig que la ciència va més enllà i que les persones que a treballen no busquen més
que donar resposta a les preguntes que es generen dins de la societat sense
prejudicis.
Una
mica en la mateixa línia i per acabar aquest apartat, també em preocupava molt
les diferències que es podien crear entre les persones que tenen accés a les
noves tecnologies i les que no, però ara entenc que aquesta diferència entre
elles ja es dóna molt abans de l’aparició de la tecnologia en les nostres
vides, perquè es tracta de diferències molt més arrelades que tenen el seu
origen en la societat i no en la tecnologia mateixa. És obvi que un baix
nivell socioeconòmic dificultarà l’accés a les TIC, però les dificultats i
diferències que això generi s’han de combatre des d’un perspectiva social i no
pas tecnològica, perquè com deia, les
diferències que es creen entre les persones que disposen de les noves
tecnologies i les que no, s’originen en la societat mateixa i no pas en la
tecnologia.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada